Najczęstsze usterki silników Diesel w autach

Przez wiele lat silniki wysokoprężne były uznawane za niezawodne jednostki napędowe przeznaczone do stosowania w pojazdach osobowych oraz ciężarowych. Aktualnie silniki Diesla również są bardzo popularne, ale posiadają pewne wady. Warto więc zapoznać się z najczęstszymi awariami oraz usterkami, które spotykają jednostki napędowe tego typu.

 

Silnik diesla to jednostka napędowa posiadająca zapłon samoczynny, której działanie polega na spalaniu wewnętrznym w tłokach. Takie jednostki napędowe są przystosowane do spalania oleju napędowego i nie wymagają one żadnego zewnętrznego źródła energii do zapłonu. Wysokoprężne jednostki napędowe posiadają kilka głównych, istotnych elementów:

 

  • głowica cylindra z zaworami,
  • blok cylindra,
  • tłoki połączone z wałem korbowodowym przy pomocy korbowodów,
  • układ wtrysku paliwa,
  • układ rozrządu zaworów,
  • układ wydechowy,
  • układ ssący,
  • układ odpowiedzialny za przeniesienie mocy.

Działanie dieslowskiej jednostki napędowej

 

Rozpoczęcie pracy silnika nie wymaga żadnej iskry, tak jak w przypadku jednostek napędowych zasilanych benzyną. W przypadku tego pojazdu mamy do czynienia z zapłonem samoczynnym. Gdy do cylindra trafia powietrze zasysane z otoczenia, tłok przesuwa się w górę. Po jego dotarciu na szczyt, wtryskiwane jest paliwo, które ulega spalaniu po przekroczeniu temperatury zapłonu w komorze spalania. Zamknięcie zaworu ssącego lub przesłonięcie kanału dolotowego kończy suw ssania. Gdy w cylindrze sprężane jest powietrze, a tłok przesuwa się w górę, temperatura powietrza znacznie rośnie i umożliwia to zapłon paliwa wtryskiwanego pod ciśnieniem. Paliwo paruje w wyniku działania wysokiej temperatury, a opary te ulegają samozapłonowi.

 

Baza renomowanych serwisów silników diesla – sprawdź tutaj

Typowe usterki silników Diesla

 

Znając elementy i działanie silników wysokoprężnych, można zapoznać się z różnymi typowymi usterkami. Generalnie są to bardzo dobre i wytrzymałe jednostki napędowe, ale nie są one pozbawione pewnych wad. Do elementów, które mogą ulec awarii zaliczają się następujące komponenty:

 

  • Turbosprężarka – jest to element, którego zadanie polega na zapewnianiu dużej mocy i momentu obrotowego w silnikach nowej generacji. Awaria turbosprężarki objawia się najczęściej w postaci problemów z gwałtownym przyspieszaniem oraz gwizdem, który jest słyszany podczas wciskania pedału gazu. Rozwiązaniem tego problemu będzie wymiana turbosprężarki lub jej regeneracja w specjalistycznym warsztacie. Nie wolno ignorować problemów z turbosprężarką, ponieważ mogą one doprowadzić do całkowitego zniszczenia jednostki napędowej.
  • Wtrysk paliwa Common Rail – zadaniem tych wtrysków jest poprawa pracy silnika i dostosowanie go do obowiązujących norm czystości spalin. Uszkodzenie pompy wtryskowej jest zwykle spowodowane przez tankowanie oleju napędowego niskiej jakości, w którym znajdują się zanieczyszczenia lub przez zasysanie cząstek stałych przez pompę.
  • Pompowtryskiwacze – elementy te są zintegrowane z pompą paliwa.
  • Filtr cząstek stałych (DPF/FAP) – jego zadaniem jest wyłapywanie cząstek sadzy, które są szkodliwe dla środowiska i ludzkiego zdrowia. W przypadku częstej jazdy po mieście, filtr nie wypala nagromadzonej sadzy i w efekcie jest on zapchany. Auto może przejść w tryb awaryjny, a najczęstszym objawem tego problemu jest zwiększony poziom zużycia paliwa.
  • Pompa wysokiego ciśnienia – element ten generuje ciśnienie na poziomie 2000 barów i jest napędzany paskiem rozrządu. Dzięki specjalnym zaworom, element ten reguluje ciśnienie tłoczenia paliwa. Usterka tego elementu doprowadza do problemów ze spadkiem mocy silnika i do wycieków paliwa.
  • Koło dwumasowe – jest to element stosowany w większości silników wysokoprężnych, a jego zadaniem jest tłumienie drgań w układzie korbowo-tłokowym, co znacznie zwiększa komfort jazdy i zmniejsza obciążenie skrzyni biegów. W elemencie tym zużyciu ulegają sprężyny, łożyska oraz tłumiki wewnętrzne. Objawem usterki takiego koła jest szarpanie na biegu jałowym, stuki słyszane przy gaszeniu silnika czy też piski słyszane podczas redukcji biegów.
  • Świece żarowe – powodują problemy przy rozruchu w niskich temperaturach lub mogą się urwać podczas wkręcania.
  • Regulator ciśnienia paliwa – awaria tego elementu prowadzi do falowania obrotów. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest nieprawidłowa regulacja ciśnienia paliwa.

 

Nie wolno lekceważyć nawet drobnych usterek, które po czasie mogą przerodzić się w poważną awarię. Warto więc regularnie kontrolować i serwisować swój pojazd.

 

W razie pomocy na drodze – zawsze korzystaj z laweciarzy  z PomocDrogowa.info